FANDOM

Dashi01

Wielki Mistrz Dashi - wizerunek ze zwoju ze świątyni Xiaolin.

Dashi (zm. po 505?) - trzecioplanowy protagonista seriali Xiaolin - pojedynek mistrzów i Kroniki Xiaolin; pogromca Wuyi uważany za twórcę wszystkich Shen Gong Wu; legendarny bohater i niekwestionowany autorytet Xiaolinu;jedyna znana w serialach osoba nosząca w Xiaolinie rangę Wielkiego Mistrza, choć sam przyznał, że Omi ma szansę kiedyś nim zostać; przedstawiany jako szlachetny smok Xiaolinu; uczestniczył w 2 pojedynkach mistrzów.

Życiorys Edytuj

Jego przeszłość nie jest znana. W VI wieku (505 roku?) stoczył bitwę ze złą heylińską wiedźmą Wuyą, która dowodziła armią stworzonych przez swą czarną magię kamiennych golemów, on zaś miał do pomocy swoich uczniów: geniusza Tai Chi - Mistrza Mnicha Guana - oraz mistrza sztuk walki kung fu - Chase'a Younga - których trenował w sposób surowy, dostrzegając w tym drugim skłonności do zła. Razem z nimi zniszczył armię kamiennych istot i zdołał pokonać Wuyę, przemieniając ją w ducha bez ciała i mocy i zamykając w szkatułce przypominającej wyglądem pudełko na chińskie puzzle: według wersji z odcinka pierwszego (Podróż Tysiąca Mil) zwyciężył ją w pierwszym w historii pojedynku mistrzów, według drugiej - przedstawionej w odcinku ostatnim (część druga Czas po Czasie) - otoczył ją razem z Guanem i Chase'm (nie został tu ukazany żaden pojedynek, choć można przypuszczać, że bitwa z armią Wuyi odbyła się w ramach zbiorowego pojedynku). W trakcie walki lub przed nia Wuya zdążyła jednak rzucić na Dashiego oraz jego Shen Gong Wu bliżej nieokreśloną klątwę, która prawdopodbnie sprawiła, że Wuya mogła po uwolnieniu ze szkatułki wyczuwać ich obecność. W Kronikach Xiaolin Wielki Mistrz Dashi również pokonał Wuyę w pojedynku bez niczyjej pomocy, lecz tym razem uwięził ją w sprężynce, którą z kolei zamknięto w szkatułce.

Po uwięzieniu Wuyi Dashi udał się w podróż po całym świecie wspólnie ze swym smokiem Dojem wszystkie Shen Gong Wu, aby strzegły równowagi na całym świecie, a także nie wpadły w niepowołane ręce. Jego imię nosi trzecie z uaktywnionych w serialu Shen Gong Wu - Oko Mistrza Dashi - które osobiście ukrył w nieznanym z konkretnej lokalizacji lesie. W walce z Wuyą używał jego mocy tworzenia niewyczerpanych zasobów energii elektrycznej przeciwko magii Heylinu w pierwszym pojedynku mistrzów. Gdy to uczynił, poświęcił się życiu bez zbytniego rozgłosu, kryjąc swoją tożsamość. Jego zasługi nie zostały jednak zapomniane, lecz uwiecznione m.in. w zwojach, które przechowywane były w świątyni klasztoru Xiaolin w Tybecie. W odróżnieniu od Chase'a Younga, który przeżył do czasów współczesności dzięki zupie Lao Mang Long, oraz Guana, którego nieśmiertelność nie została nigdzie wyjaśniona, Wielki Mistrz Dashi najpewniej umarł, chociaż okoliczności jego śmierci są owiane tajemnicą. Wuya uważała go za przeciwnika ładnie ubranego, ale głupiego.

Rola w serialach Edytuj

Dashi Omi

Omi widzi po raz pierwszy Dashiego, nie wiedząc, że to on...

Historia pokonania Wuyi przez Wielkiego Mistrza Dashiego została ukazana na początku odcinka Podróż Tysiąca Mil, a zarazem całego serialu i uniwersum świata Xiaolin - pojedynek mistrzów. W tymże odcinku Wuya wypowiedziała do Doja słowa: Uważaj, co mówisz, gadzie, bo Dashi już cię nie obroni!. Dojo wspominał w odcinku Pierścień Dziewięciu Smoków swą niezbyt fortunną wyprawę z Dashim do świątyni Olmeków, gdzie ukryli tytułowe Shen Gong Wu. W odcinku Miasto PandaBubby Dojo poinformował mnichów, że w tej części Hongkongu, do której trafili w pogoni za Shen Gong Wu PandaBubby, Dashi nie pozwalał mu się bawić.

Kiedy Raimundo Pedrosa przywrócił ciało Wuyi, czyniąc ją na powrót wszechpotężną i niepokonaną czarownicą, Omi postanowił cofnąć się w czasie do VI wieku i poprosić o pomoc w walce z nią Dashiego, który jako jedyny w historii zdołał ją pokonać. Dzięki wehikułowi czasu spełnił swój zamiar i znalazł się w początkach średniowiecza w okresie, gdy Wielki Mistrz był już uznanym bohaterem i zwycięzcą Wuyi. Spytał przygodnego wylegiwającego się mężczyznę, gdzie mógłby spotkać Dashiego. Mężczyzną tym okazał się sam Dashi, którego niechcący wydał sam Dojo, prosząc o wyrozumiałość, gdyż wyprał na różowo koszuli Dashiego. Wielki Mistrz - wbrew skrajnemu sceptycyzmowi Doja, który uważał przybysza z przyszłości za "czubka" - uwierzył Omiemu ze względu na jego szczerą twarz (jak sam to określił), po czym obiecał zbudować następną szkatułkę, jeśli tylko wygra ją w pojedynku mistrzów toczonym w pełnej iluzji optycznej scenerii. Wyzwanie polegało na odebraniu Wielkiemu Mistrzowi kamyka, jednak Omi nie mógł w ogóle złapać Dashiego, który oparł się nawet mocy jego Kuli Tornami. Pozwolił mu jednak wygrać, gdy zwrócił mu uwagę na niewykorzystanie pewnego sposobu. Omi po prostu poprosił o kamień, co poskutkowało spełnieniem prośby przez Dashiego i wygraną Omiego.

Po zakończeniu pojedynku Dashi wyjaśnił zaskoczonemu Omiemu, że aby pokonać Wuyę, musi posługiwać się niespodziewanymi rozwiązaniami, a gdy Omi zdziwił się, że Wielki Mistrz zmienił kamyk w szkatułkę, ten odparł, że Omi też będzie umiał takie rzeczy... jeśli zostanie Wielkim Mistrzem. Powiedział mu również, że szkatułkę otworzy tylko ta osoba, która jej otwarcia będzie potrzebowała. Kiedy chłopiec wpadł w rozpacz uświadomiwszy sobie, że nie ma jak wrócić do domu, po prostu poradził mu pomedytować nad problemem, którego rozwiązanie przyszło niebawem Omiemu do głowy. Jednak po powrocie do teraźniejszości ani on, ani Jack Spicer - sprawca uwolnienia Wuyi ze szkatułki - nie byli w stanie otworzyć artefaktu, przez co groziła im śmierć z rąk kamiennych istot, lecz W ostatniej chwili Raimundo otworzył go, okazując się tym, "który jej otwarcia potrzebował". Szkatułka przywołała ducha Wielkiego Mistrza, który - ku przerażeniu wiedźmy - przeszył ją, zamieniając na powrót w ducha i znowu więżąc w szkatułce. Po uczynieniu tego Dashi zniknął, gratulując uprzednio Raimundowi.

Pod koniec części pierwszej i na początku części drugiej odcinka Czas po Czasie Omi po raz kolejny cofnął się w czasie, tym razem dotarł jednak do okresu końcowej walki z Wuyą. Stał się świadkiem walki Dashiego z kamiennymi istotami, w czym pomagali mu Mistrz Mnich Guan i chase Young. Do boju włączył się również sam Omi, który na własne oczy ujrzał, jak Dashi uwięził Wuyę w szkatułce. Na widok Doja, który przybył z przyszłości razem z Omim, Wielki Mistrz stwierdził z kolei, że zmienił się, gdyż... stał się tłustszy, na co jego pupil odparł, że to mięśnie, po czym odparł: Wielki Mistrzu Dashi, mam ci tyle do opowiedzenia!. W tym momencie Dashi po raz ostatni pojawia się w serialu.

W Kronikach Xiaolin Dojo pokazał Omiemu, Raimundo, Kimiko, Clayowi, Ping Pongowi i kandydatom na uczniów Xiaolinu scenę pojedynku Wielkiego Mistrza Dashiego i Wuyi, który ten pierwszy wygrał, zamykając wiedźmę w sprężynce. W odcinku 11. Omi znowu cofnął się w czasie, by prosić Dashiego o pomoc - tym razem w walce z Chase'm Youngiem. Omi stał się świadkiem treningu Chase'a i Guana, który nadzorował Dashi. Wielki Mistrz nie wydawał się zaskoczony faktem, iż jego uczeń przeszedł w przyszłości na stronę zła.

Cytaty Edytuj

  • Wuya! Czas widzę cię nie oszczędzał! - gdy po raz drugi uwięził Wuyę (odcinek Cytadela Zagłady)
  • Czas wysłać pewną wiedźmę do pudła! - gdy po pierwszy raz uwięził Wuyę (część druga odcinka Czas po Czasie)

Ciekawostki Edytuj

  • Dashi ma owalną głowę z kwadratowym podbródkiem, lecz jako duch ze szkatułki w odcinku Cytadela Zagłady te proporcje są odwrócone.
  • Głosu użyczyli mu Cezary Nowak (odcinki w serii II) i Paweł Galia (ostatni odcinek); ten drugi aktor reżyserował również polski dubbing całego serialu Xiaolin - pojedynek mistrzów; w Kronikach Xiaolin Dashiego dubbinguje Waldemar Barwiński. W oryginalnej wersji językowej głosu użyczyli mu Tom Kenny (Xiaolin - pojedynek mistrzów) i Eric Bauza (Kroniki Xiaolin).
  • Jego imię oznacza w języku chińskim... Wielkiego Mistrza.
  • W odcinku Przeszłe Dni Dojo na polecenie Dashiego przyniósł Piasek Czasu (Dojo, skocz po Piasek Czasu!), jednak w odcinku Cytadela Zagłady stwierdził, że nie mają odpowiedniego Shen Gong Wu do podróży w czasie; pokłócił się z Dojem o to, gdzie został on ukryty; Dashi utrzymywał, że w Europie, podczas gdy Dojo upierał się przy Egipcie, lecz w odcinku Piasek Czasu okazało się, że żaden z nich nie miał racji, gdyż był zakopany... pod świątynią Xiaolinu, w której trenowali bohaterowie.
  • Występuje osobiście w odcinkach Przeszłe Dni, Cytadela Zagłady i części drugiej odcinka Czas po Czasie, poza tym jest wspominany w wielu odcinkach, takich jak Podróż Tysiąca Mil, Pierścień Dziewięciu Smoków, Miasto PandaBubby; w Kronikach Xiaolin można go zobaczyć m.in. w odcinkach 1. i 11.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki